Page 10 - GP_102012_web
P. 10
stionariusz Dziekana

wywanie się do zachodzących zmian, ale również o twórcze niedawno dwa projekty finansowane przez Narodowe Centrum
wpływanie na naszą rzeczywistość naukową, dydaktyczną Nauki dotyczące wykorzystania energii cieplnej gruntu do za-
i techniczną. Wszelkie działania w tych obszarach muszą być spokajania potrzeb energetycznych budynków.
ewolucyjne, spokojne i konsekwentne.
W Polsce na budownictwo przypada blisko 40% całkowi-
Wspólnym zadaniem kadry Wydziału jest wykształcenie tego krajowego zużycia energii. Udział ten w najbliższych
specjalistów, którzy potrafią działać w warunkach globalnej latach należy zdecydowanie zmniejszyć. Dla pracowników
konkurencji i w jak najkrótszym czasie doprowadzić naszą Wydziału oznacza to konieczność takiego przeorientowania
infrastrukturę do poziomu krajów wysoko rozwiniętych. Ma- kształcenia studentów, aby dzięki bardziej zaawansowanemu
my wciąż wiele do nadrobienia. Dotyczy to budownictwa, projektowaniu z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
zwłaszcza energooszczędnego nastawionego na wykorzy- i metod symulacyjnych oraz optymalizacyjnych, jak również
stanie odnawialnych źródeł energii, budowy autostrad, dróg, dzięki zastosowaniu nowych materiałów i technologii realiza-
ulic i lotnisk, modernizacji dróg kolejowych, nowoczesnego cyjnych, nowych technologii w zakresie techniki instalacyjnej
transportu miejskiego, efektywnych i energooszczędnych i eksploatacji budynków byli w stanie, już jako projektanci
systemów zaopatrzenia w wodę i ciepło, ochrony wód, gleby i wykonawcy, doprowadzić do wzrostu jakości i efektywno-
i powietrza. Od wielu lat nasz Wydział stara się zapewnić ści istniejących i nowo wznoszonych obiektów budowlanych.
swoim studentom możliwość zdobycia wszechstronnej i no- Problem efektywności dotyczy budownictwa jako całości.
woczesnej wiedzy w wymienionych wyżej specjalnościach. Wspomniana wyżej sytuacja wymaga nowego podejścia do
O tym, że nasze działania przynoszą pozytywne efekty kształcenia studentów, polegającego na zwiększeniu nacisku
świadczą sukcesy naszych absolwentów działających na kra- na działa integracyjne i myślenie systemowe. Absolwenci Wy-
jowym i europejskim rynku pracy. Świadczy o tym również działu powinni rozumieć punkt widzenia kolegów i koleżanek
wyróżnienie Polskiej Komisji Akredytacyjnej przyznane w kończących inne specjalności i kierunki. Powinni globalnie
roku 2010 kierunkowi „inżynieria środowiska”. Mimo tych rozwiązywać problemy architektoniczne, konstrukcyjne, in-
sukcesów wiem, że są sprawy w obszarze dydaktyki, które stalacyjne i energetyczne projektowanych przez siebie obiek-
można poprawić. Należą do nich np. nauczenie umiejętności tów budowlanych. Uważam, że takie systemowe i integracyj-
pracy w zespole, myślenia w kategoriach systemowych, inte- ne podejście ma przyszłość.
gracji wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu techniki,
ekonomii i nauk społecznych. Podsumowując, sprawy ważne dla przyszłości Wydziału po-
dzieliłbym na trzy grupy: sprawy związane z działalnością na-
Kierunki studiów prowadzonych dotychczas na Wydziale, ukowo-badawczą, dydaktyczną i administracyjną.
a więc „budownictwo” i „inżynieria środowiska” cieszą się du-
żym zainteresowaniem absolwentów szkół średnich. Jest to W pierwszej grupie do priorytetowych zaliczam:
nie tylko efekt dobrej w ostatnich latach koniunktury na rynku -- odzyskanie przez Wydział kategorii naukowej A,
budowlanym, ale również skutek konsekwentnej działalności -- znaczące zwiększenie przychodów z działalności nauko-
informacyjnej i wysiłku dydaktycznego wszystkich pracowni-
ków Wydziału. Aby ten dobry stan utrzymać musimy śledzić wo-badawczej i badawczo-usługowej,
zachodzące zmiany i odpowiednio na nie reagować. -- utrzymanie stanu ilościowego i poprawę jakości kadry

Kierunki studiów „budownictwo” i „inżynieria środowiska” naukowo-dydaktycznej w tym głównie zwiększenie liczby
znalazły się w programie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa profesorów tytularnych,
Wyższego jako tzw. kierunki zamawiane. Wydział zakończył -- pozyskanie środków na poprawę wyposażenia laboratoriów,
z dużym sukcesem udział w pierwszej 3-letniej pilotażowej -- zintensyfikowanie współpracy naukowej z zagranicą,
edycji tego programu w dwóch specjalnościach, a mianowi- -- rozwój współpracy z krajowymi firmami branży budowla-
cie: „energooszczędne technologie w budownictwie” w ra- nej i instalacyjnej.
mach kierunku „budownictwo” i „techniczne wyposażenie
budynków energooszczędnych” w ramach kierunku „inżynie- W drugiej grupie spraw studenckich jako najistotniejsze uważam:
ria środowiska”. -- utrzymanie liczby studentów na dotychczasowym poziomie,
-- uatrakcyjnienie i dostosowanie programów kształcenia do
Działalność naukowo-badawcza i dydaktyczna zorientowana
na ograniczenie zużycia energii w szeroko rozumianym budow- potrzeb rynku pracy i wykorzystanie wszystkich możliwo-
nictwie jest już obecnie i będzie w najbliższej przyszłości sprawą ści wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji,
priorytetową. Oprócz wymienionych wcześniej tzw. kierunków -- ścisłą partnerską współpracę z Samorządem Studenckim,
zamawianych, warto w tym kontekście wymienić strategiczny -- wspieranie działalności studenckich kół naukowych,
projekt badawczy pt. „Zintegrowany System Zmniejszania Eks- -- promowanie i wspieranie najlepszych studentów,
ploatacyjnej Energochłonności Budynków”, realizowany o kilku -- poszerzenie oferty kształcenia w języku angielskim,
lat we współpracy z Instytutem Techniki Budowlanej na zlecenie -- ciągłą aktualizację oferty studiów podyplomowych.
Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, a także rozpoczęte
Wreszcie w trzeciej grupie spraw administracyjnych (dzieka-
natowych) widzę pilną potrzebę pełnej informatyzacji obsłu-
gi dydaktyki na Wydziale.

8 GŁOS POLITECHNIKI | PAŹDZIERNIK 2012
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15