Page 11 - Wrzesien_2010.pdf
P. 11
WIEŚCI Z WYDZIAŁÓW

W bieżącym roku, pod- PLENER URBANISTYCZNY II ROKU WYDZIAŁU ARCHITEKTURY PP
czas pleneru urbani-
stycznego, studenci II PIĘKNE JEŻYCE?
roku Wydziału Archi-
tektury PP zmierzyli się z problemem - problem reklamy w mieście
reklamy na poznańskich Jeżycach.
Z pomocą Kierownika Oddziału Re- ulokowanie reklamy we wnętrzach towanych mebli miejskich, szyldów
witalizacji UMP Lecha Podbreza, 24 urbanistycznych, tak, aby piękno i słupów ogłoszeniowych wklejane
czerwca zorganizowaliśmy uroczy- zabudowy nie zostało przytłoczone były w zdjęcia – przedstawiające
ste zakończenie pleneru w Sali Białej nadmiarem krzykliwych informacji fragmenty ulic i placów jeżyckich,
UMP. Wśród zaproszonych gości byli promujących określone produkty. widzianych z pozycji człowieka – od-
m.in. przedstawiciele Urzędu Miasta, biorcy przestrzeni publicznych.
Wydziału Architektury PP, Miejskiej Kolejnym krokiem było sformułowa-
Pracowni Urbanistycznej oraz Rady nie założeń projektowych w oparciu Prezentowane przez studentów kon-
Dzielnicy Jeżyce. Zaprezentowane o przyjętą ideę. Studenci przedsta- cepcje projektowe cieszyły się dużym
podczas wystawy prace studenc- wiali szkice koncepcyjne, określali zainteresowaniem zaproszonych
kie zostały opatrzone numerami, możliwe parametry, materiały i spo- gości – zarówno tych sentymental-
a następnie odbyło się głosowanie, sób konstruowania proponowanego nie, jak i profesjonalnie związanych
którego celem było wyłonienie 4 naj- wyposażenia ścian, podłóg i elemen- z dzielnicą Jeżyce. Przedstawione
lepszych koncepcji projektowych. tów wolnostojących we wnętrzach prace studenckie zostaną wykorzy-
Wyróżnione prace zostały szczegóło- urbanistycznych. Propozycjami były stane przez Miejską Pracownię Urba-
wo omówione przez autorów, którzy rozwiązania tymczasowe, zakładające nistyczną jako materiał do dyskusji
przedstawili idee i założenia projek- ponowne wykorzystanie określonych nad problemem reklamy w Poznaniu.
towe oraz propozycje konkretnych materiałów lub szczegółowe koncep- Spotkanie w Urzędzie Miasta Pozna-
rozwiązań przestrzennych w formie cje architektoniczne mebli miejskich. nia było ciekawym doświadczeniem
prezentacji Powerpoint. dla studentów, którzy mieli okazję
Najważniejszym etapem budowania zmierzenia się z rzeczywistymi pro-
Pierwszym etapem budowania kon- projektu było osadzenie propono- blemami przestrzeni miejskiej.
cepcji projektowych była identyfi- wanych rozwiązań w zastanej sytu-
kacja problemu reklamy w mieście acji przestrzennej – w tym wypadku dr inż. arch. Dominika Pazder
i ukazanie jego skali w formie do- dzielnicy Jeżyce. Lokalizacja przed-
kumentacji fotograficznej. Studen- stawiana była w formie dwuwy- Fot. 1 - Praca Agnieszki Kozioł, która
ci zauważyli, w jak wielkim stopniu miarowej na mapie satelitarnej oraz zdobyła najwięcej głosów – I miej-
ikonosfera miasta jest przytłoczona w ujęciu trójwymiarowym w postaci sce; Fot. 2 - Praca Moniki Zukier, któ-
reklamą komercyjną, często o dys- kolaży. Modele komputerowe projek- ra zdobyła II miejsce.
kusyjnej wartości estetycznej. Spo-
strzegli również przydatność wyko-
nywanego ćwiczenia, którego celem
było uwrażliwienie przyszłych archi-
tektów-urbanistów na negatywne
elementy dominujące w przestrzeni
polskich miast, do których się przy-
zwyczajamy i przestajemy odczuwać
jako zjawiska negatywne.

Studenci wyróżnili kilka typów za-
gadnień, z którymi próbowali zmie-
rzyć się w fazie opracowywania kon-
cepcji projektowych. Tematami prac
była reklama wielkoprzestrzenna,
drobne ogłoszenia, słupy ogłosze-
niowe, jak również szyldy i wysta-
wy sklepowe. Studenci nie skupiali
się na przedstawieniu propozycji
rozwiązań graficznych reklam, ale
na ich rozmieszczeniu w mieście.
Szczególnie ważne, z punktu widze-
nia urbanistów, jest odpowiednie

GŁOS POLITECHNIKI | 9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16