Page 7 - Listopad_2010
P. 7
Wyróżnienie Business Innovation Award dla Politechniki Poznańskiej

zasadniczo wszelakie sieci gospodarcze:
tworzone wokół dużych firm, funkcjo-
nujące na bazie powiązań logistycznych
w sieciach dostaw lub dystrybucji, a także
te wynikające z aliansów strategicznych.

Badania dotyczą rozpoznawania proce-
sów, metod, mediów oraz barier przeka-
zywania (transferu), rozpowszechniania
(dyfuzji), a w szczególności dostoso-
wywania (transformacji) wiedzy do po-
trzeb przedsiębiorstw funkcjonujących
w Wielkopolsce.

Badania w projekcie odniesiono do:

• pojedynczych osób (w kontekście do- Obiektem badań są rozwiązania syste- do wszystkich uczestników spotkań lub
stępnego systemu kształcenia i do- mowe wspierające rozwój gospodarczy badań przez Biuro Projektu (np. Kura-
skonalenia zawodowego, tożsamości regionu poprzez stymulowanie sieci torium Oświaty w Poznaniu, Wydział
lokalnej, preferowanych lokalnie war- gospodarczych i tworzenie warunków Oświaty, szkoły i uczelnie).
tości, typowych zachowań społecz- dla proinnowacyjnego funkcjonowania
nych - np. gotowości do podejmowa- przedsiębiorstw w Wielkopolsce. Realizacja projektu jest istotna z punk-
nia innowacji), tu widzenia rozwoju gospodarczego,
W ramach projektu nastąpi rozpoznanie ponieważ inicjuje on debatę naukową
• firm (ich chęci do wiązania się rela- mechanizmów systemowych progno- i społeczną na temat działań prorozwo-
cjami sieciowymi, oczekiwań wobec zowanie działań, które mogą wywrzeć jowych w regionie. Przyczyniają się do
sektora nauki i władz lokalnych), największy wpływ na tempo rozwoju tego nie tylko konferencje, zaproszenia
społeczno-gospodarczego regionu. do udziału w badaniach (także studen-
• sieci gospodarczych (przyczyn ich Prognozowanie to będzie prowadzone tów zrzeszonych w kołach naukowych
tworzenia, typowych powiązań, stop- z wykorzystaniem metody foresight, Politechniki Poznańskiej), czy dostępne
nia integracji, korzyści i zagrożeń wy- której istotą jest zaangażowanie w de- przez stronę www raporty z zadań.
nikających ze współdziałania). bacie publicznej, na temat przesłanek
rozwojowych regionu wszystkich zain- Przykładem takiej inspiracji może być
Analizy prowadzone na rzecz tworze- teresowanych stron (przedsiębiorców, cykl artykułów w Gazecie Wyborczej
nia scenariuszy transformacji wiedzy przedstawicieli organizacji pozarzą- (maj 2010) opracowany na podstawie
w sieciach gospodarczych regionu dowych, polityków, ludzi mediów, na- danych zebranych na rzecz realizacji
w perspektywie 2030 roku tworzone ukowców). Projektu przez PENTOR RI, a wykorzy-
będą z uwzględnieniem tzw. „dobrych stywanych w Projekcie do określenia
praktyk” preferowanych w opracowa- Publikacje książkowe, stanowiące pod- tożsamości Wielkopolski.
niach naukowych, krajowych i regio- sumowanie poszczególnych zadań ba-
nalnych dokumentów strategicznych, dawczych wykonywanych w ramach Przywołując niektóre szczegółowe wy-
na bazie obecnej, ale w kontekście pro- Projektu, są rozdawane wszystkim niki analiz, pokazano przedsiębiorcom
gnozowanej sytuacji społecznej, ekono- zainteresowanym za pośrednictwem i decydentom istniejący stan społecz-
micznej i gospodarczej. instytucji wspierających (Urząd Mar- ności regionu, wskazując przesłanki lub
szałkowski Województwa Wielkopol- bariery realizacji zmian.
Analizuje się, w związku z tym, dostęp- skiego, Urząd Miasta Poznania, Wiel-
ne wyniki badań zrealizowanych przez kopolska Izba Przemysłowo-Handlowa. Więcej na stronie: www.fsgw.webpark.pl
inne zespoły, stan formalno prawny Polska Izba Gospodarcza Importerów,
i działania na rzecz wspierania przedsię- Eksporterów i Kooperacji, Wielkopol- dr hab. inż. Magdalena Wyrwicka,
biorczości, planowane zmiany ustawo- ska Izba Budownictwa) oraz rozsyłane prof. nadzw. PP
dawcze (np. w szkolnictwie wyższym)
oferty sektora nauki, firm doradczych,
rynku szkoleń oraz instytucji powołanych
do wspierania przedsiębiorczości i dzia-
łalności biznesowej, a także zjawiska,
preferencje, tendencje i mody ujawniają-
ce się – zwłaszcza wśród młodzieży.

GŁOS POLITECHNIKI 6
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12