Page 14 - Listopad_2010
P. 14
ESŁAW WOJCIECHOWICZ - UCZONY, NAUCZYCIEL, WYCHOWAWCA

w krajowych uczelniach technicznych. Zainteresowania prof. B. Wojciechowicza – zarówno budowy nowych obiektów,
Prof. Wojciechowicz wykonał także kil- perspektywami kształcenia w uczelniach jak i wyposażenia laboratoriów. Utrwali-
kadziesiąt ocen dorobku naukowego technicznych zaowocowały wieloma pu- ły się także zmiany strukturalne (powoła-
związanych z procedurą nadania tytułu blikacjami traktującymi o tendencjach nie instytutów). Politechnika Poznańska
profesorskiego. Jeśli do tego dodamy w rozwoju kształcenia inżynierów. dołączyła do czołówki polskich wyższych
liczne konsultacje udzielane młodym uczelni technicznych.
pracownikom nauki będziemy mogli Jako wychowawca kadr naukowych
stwierdzić, że jego udział w kształce- był zawsze wymagającym, ale przede Można wykazać, że wiele późniejszych
niu pracowników naukowych z obszaru wszystkim życzliwym nauczycielem osiągnięć jednostek organizacyjnych
nauk technicznych jest znaczący w skali i dla wielu Jego uczniów wzorem oso- Politechniki Poznańskiej, a także po-
całego kraju. bowym uczonego, którego ogromna szczególnych jej pracowników wynika
wiedza służyła każdemu, kto jej potrze- z podstaw budowanych w okresie kaden-
Związki prof. Bolesława Wojciechowi- bował. Wiedza była przy tym przekazy- cji rektorskiej prof. B. Wojciechowicza.
cza z dydaktyką realizowaną w ramach wana w takiej formie, że działała mobili- W wielu bowiem aspektach życia Uczel-
programów studiów sięgają pierwszych zująco, aktywizowała do samodzielnego ni, w tym okresie zgromadzony został
lat Jego pracy w Szkole Inżynierskiej, myślenia i działania. Na kształtowanie potencjał ludzki i materialny, który sta-
a później w Politechnice Poznańskiej. niezależności intelektualnej, w procesie nowił swoistą „masę krytyczną” umożli-
Doświadczenie dydaktyczne zdobywał tworzenia osobowości pracownika na- wiającą późniejszy dynamiczny rozwój.
pod kierunkiem prof. B. Orgelbranda. ukowego, zwracał prof. B. Wojciecho-
Później sprawując przez wiele lat funkcje wicz zawsze wielką uwagę. Pozytywne Sposób pełnienia funkcji rektorskiej
p.o. kierownika, a następnie kierowni- efekty takich zamierzeń można było przez prof. B. Wojciechowicza, Jego za-
ka katedry i dyrektora instytutu, samo- uzyskać tylko w atmosferze pełnej swo- angażowanie i poświęcenie wyrażały nie
dzielnie doskonalił podporządkowane body wypowiedzi, spokojnej i rzeczowej tylko poczucie obowiązku i szacunek dla
tym instytucjom elementy procesu dy- akceptacji nawet kontrowersyjnych są- „dobrej roboty”, ale przede wszystkim
daktycznego. Z tego okresu pochodzą dów i życzliwej, twórczej krytyki. Każdy przywiązanie do macierzystej Uczelni,
działania związane z układaniem siatek z Jego uczniów i współpracowników której jak twierdzi Profesor zawdzięcza
dydaktycznych na ówczesnym Wydziale może podać wiele przykładów sytuacji, wszystkie swoje sukcesy. Towarzyszyła
Mechanizacji Rolnictwa oraz opracowy- w których prof. B. Wojciechowicz stawał temu głęboka świadomość bycia kon-
wanie programów przedmiotów zwią- w obronie ludzi narażonych na szykany tynuatorem działalności wielu wybit-
zanych z eksploatacją maszyn. Programy za wyrażanie poglądów niezgodnych nych postaci, które przed Nim tworzyły
tych przedmiotów były systematycznie z obowiązującymi, w tamtych trudnych tę Uczelnię i poprzednikiem tych, któ-
modyfikowane w kierunku podnoszenia czasach, dogmatami. rzy będą po Nim ją rozwijać. Ta właśnie
aktywności i samodzielności studentów świadomość swojego miejsca w historii
w toku procesu dydaktycznego. Realizu- Z powszechnym przeto uznaniem spo- jest jednym spośród najsilniejszych czyn-
jąc ten postulat prof. B. Wojciechowicz tkało się nadanie prof. B. Wojciecho- ników motywujących działania prof.
był inicjatorem tworzenia nowoczesnych, wiczowi tytułu doktora honoris causa B. Wojciechowicza.
dobrze wyposażonych laboratoriów dy- przez Senat Politechniki Poznańskiej oraz
daktycznych w skali całej Uczelni. przez Senat Uniwersytetu Technologicz- Doktor honoris causa, prof. zw. dr hab.
no-Przyrodniczego im. Jana i Jędrzeja inż. Bolesław Wojciechowicz zmarł 29
Prof. B. Wojciechowicz był także twórcą Śniadeckich w Bydgoszczy. października 2010 roku.
koncepcji „kształcenia przy nauce”, co
oznaczało udział studentów w realiza- Nieprzeciętne zdolności organizatorskie, Na zawsze pozostanie w historii Poli-
cji zadań badawczych podejmowanych łatwość nawiązywania kontaktów z ludź- techniki Poznańskiej i naszej pamięci.
w różnych jednostkach organizacyjnych mi, zdolność do kompromisu i wreszcie
Uczelni. ogromny autorytet w środowisku po- prof. dr hab.
wodowały, że powierzano Profesorowi Wiesław Leszek
Warto przy tym zaznaczyć, że prof. liczne obowiązki, w których zdolności
Wojciechowicz był promotorem ponad te mogły się w pełni ujawnić. Najważ-
200 prac dyplomowych. Z Jego inspira- niejszą wszakże funkcją prof. B. Wojcie-
cji Wydawnictwo Uczelniane PP wyda- chowicza, która wpisała Go do historii
ło wiele podręczników oraz skryptów Politechniki Poznańskiej, była funkcja jej
zarówno dla studentów jak i słuchaczy Rektora (1972-1981). W okresie tym Po-
studiów podyplomowych i doktoranc- litechnika Poznańska dokonała istotnego
kich. Utworzono dla tych publikacji postępu w rozwoju badań naukowych
specjalną serię wydawniczą. Był także i współpracy z zagranicznymi ośrodka-
recenzentem wielu wydawnictw dydak- mi naukowymi, w rozwoju kadr nauko-
tycznych. wych, rozwoju bazy materialnej Uczelni

13 GŁOS POLITECHNIKI | LISTOPAD 2010
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19