Page 9 - GP_01022015
P. 9
Wywiad z prof. Magdaleną Wyrwicką

temat. Mam wrażenie, że tutaj jest bezpieczeństwa. Staramy się zdywer- biera pracownik dostrzegający fakt,
problem, który pojawił się w ramach syfikować nasze działania, stąd różne że diabeł tkwi w szczegółach.
zmian dziejowych. sposoby zarobkowania i zwiększenie
pola manewru. Troska i o szczegół, i o całość jest ty-
Pamiętam, że gdy zaczynałam pracę powa w naszej działalności. Nie wol-
naukową, jechaliśmy całym zakładem Kilkadziesiąt lat temu jeżeli młody no zatrzymać się tylko na poziomie
do Rometu do Wałcza czy do FUM człowiek wybierał ścieżkę naukową, strategicznym i myśleniu o przyszło-
PONAR do Ostrzeszowa, gdzie rozwią- postanawiał: teraz zajmuję się dokto- ści. Natychmiast za tym powinna po-
zywaliśmy problemy i wykonywaliśmy ratem, odkładam na bok inne sprawy. jawić się refleksja, jak ideę przełożyć
konkretne prace analityczno-badaw- Dzisiaj nie bardzo akceptuje się takie na rzeczywistość. A to wiąże się nie
cze. W tej chwili skrzyknięcie zespołu odcinanie się od reszty spraw. Tu jest tylko z analizą procesu wdrożeniowe-
wiąże się z decyzją
poszczególnych
osób i akceptacją
całego zespołu.
Nie ma takich więzi
w ramach katedr,
które bywały kiedyś.

Istotnym punktem, pewien kłopot. Brak koncentracji na go, ale także połączeniem wdrożenia
na który staramy temacie może niestety skutkować nie z bieżącą działalnością.
się zwrócić więk- dość wnikliwą analizą, czy badaniami
szą uwagę, jest co- nie do końca dopasowanymi do po- Lubię taką analogię, że to jest jak re-
raz szerszy kontakt trzeb zamawiającego. mont kapitalny domu: z jednej strony
studentów z prak- musimy w nim znośnie mieszkać, żyć,
tyką gospodarczą, A co radziłaby Pani Dziekan chodzić do pracy, szkoły etc., z drugiej
nie tylko poprzez studentowi/ studentce: kariera zaś modernizujemy go i doskonalimy.
współpracę projek- naukowa czy kariera w firmie? Połączenie tych dwóch działań jest
tową z przedsię- trudne. To przygotowanie zarówno
biorcami, ale także Jeżeli popatrzeć na nasze działania to mentalne, jak i wymagające przetar-
udział w licznych uważam, że doświadczenie zdobyte cia praktycznego. Dlatego stymulu-
przedsięwzięciach biznesowych. w świecie biznesu jest najbardziej po- jemy studentów do działań w kołach
żądane. Warto poznać specyfikę pra- naukowych i organizowania różnych
Czy nie wynika to z faktu, że cy na wykonawczych stanowiskach imprez. Przez tę aktywność studen-
naukowcy po prostu pracują w przedsiębiorstwach i instytucjach. ci odkrywają, że świetny pomysł czy
w kilku miejscach, na wielu koncepcja może się nie udać, jeśli bra-
etatach? Oczywiście grunt teoretyczny jest bar- kuje jakiegoś ważnego podpisu lub
dzo potrzebny, kształtuje nasze sche- inna, z pozoru banalna, kwestia sta-
Moim zdaniem to symptom czasów, maty myślenia i działania. Natomiast nie się blokadą nie do przebicia.
atomizujemy się. Dodatkowo nakłada jeśli poprzestaniemy na lekturze lite-
się na to specyfika pracy naukowej. ratury i dostępnych źródeł, praktycz- Jeśli nie przygotujemy młodych ludzi
Niestety następuje obniżenie poziomu nie nie czujemy tych emocji, które od- do podejmowania trudnych działań,
etyki w zakresie działań naukowych.
Boimy się, że ktoś nasze know-how
podkradnie. Zmieniła się intencja
działania, i tutaj widzę pewien kłopot.
Nie twierdzę, że nie jestem w stanie
skrzyknąć takiego zespołu, ale czy on
się utrzyma przez dłuższy czas? Czy
ludzie zechcą się tak bardzo angażo-
wać? - nie jestem tego pewna.

Owszem, przyjmując na siebie zobo-
wiązania chcemy zwiększyć poczucie

GŁOS POLITECHNIKI 7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14