Page 11 - My FlipBook
P. 11
Tradycja, jakość i trwałość od ponad 30 lat
Fot. Ilona Długa Maciej Ruciński: Przez pewien czas,
w liceum, uczyłem się w Szwajcarii.
Oprócz normalnych przedmiotów wy-
brałem dodatkowy profil nauczania:
ekonomiczno-prawniczy. Poznałem
wówczas prawo szwajcarskie, ekono-
mię, rachunkowość, podstawy ban-
kowości. Poza tym każde wakacje,
zarówno w szkole średniej, jak i na
studiach, spędzałem na praktykach
w zakładach w Niemczech i Szwajca-
rii, gdzie oprócz nauki praktycznej szli-
fowałem język. Technika towarzyszyła
mi jednak od dzieciństwa i ostatecznie
te zainteresowania zwyciężyły, kiedy
nadszedł moment wyboru studiów.
synów. Wskutek tego rodzą się nowe uzyskać dzięki stosowanej przez nas Michał Ruciński: Moja droga była
pomysły. technologii i napisali na ten temat pra- podobna. Co prawda aplikowałem
ce dyplomowe. najpierw na ówczesną Akademię Eko-
Ponadto brakuje w Polsce instytutów nomiczną, ale ostatecznie wylądo-
czysto komercyjnych, badawczych, bo Jaka była Panów droga na wałem na Politechnice Poznańskiej.
polskim przedsiębiorstwom brakuje studia techniczne? Czy wynikała Również możliwie dużo czasu spędza-
finansów na takie ośrodki. Również z tradycji rodzinnej, czy była łem za granicą. W ramach programu
uczelnie nie mają na to wystarczają- zdeterminowana charakterem Erasmus jeden semestr zrealizowa-
cych środków. działalności firmy? łem na Uniwersytecie Technicznym
w Braunschweigu. Przedłużyłem ten
Maciej Ruciński: Każdy biznes ma Marek Ruciński: Przykładaliśmy pobyt o następny semestr, co pozwo-
swoje problemy. Nie widzę możli- z żoną dużą wagę do edukacji synów, liło mi zobaczyć inny sposób kształce-
wości współpracy między uczelniami zwłaszcza do znajomości języków ob- nia, obserwować, jak duży wpływ ma
a szeroko rozumianym przemysłem na cych. Stąd ich pobyty w szkołach za- połączenie nauki z przemysłem i jakie
zasadzie: „co kto z tego będzie miał” granicznych czy wyjazdy na staże. znaczenie ma ich ścisła współpraca
lub „czym może się odwdzięczyć”. za nasza zachodnią granicą. Potem
Istotne jest osiągnięcie efektu synergii praktykowałem w Centrum Rozwoju
– zróbmy coś razem, bez oczekiwania i Innowacji Centrali Koncernu BMW
na partykularny interes. Działajmy! - w Monachium, gdzie jeszcze bardziej
może coś z tego wyniknie… poznałem współpracę nauki z przemy-
słem. Znalazłem się w samym sercu fir-
Michał Ruciński: Okazjonalnie po- my, co było dla mnie - fana motoryza-
dejmujemy współpracę z Politechniką cji – szczególnie ważne. Każdego dnia
Poznańską. Nasza firma robi 3 różne mogłem nauczyć się czegoś nowego.
rzeczy: wspomniane już nożyczki, spe- Celem praktyk było zrobienie jakiegoś
cjalistyczne noże weterynaryjne, a 3 zadania dla działu. Praca tam była
lata temu rozpoczęliśmy działalność, dla mnie czystą przyjemnością. Kusiło
która odnosi się do nowej technolo- mnie, by tam zostać, miałem propo-
gii w dziedzinie protetyki stomatolo- zycję pisania pracy magisterskiej, ale
gicznej CAD/CAM. W związku z tym postanowiłem wrócić do kraju.
między innymi przyjęliśmy na staż 2
studentów, którzy prowadzili badania Czy wykształcenie zdobyte
dotyczące chropowatości, jaką można na Politechnice Poznańskiej
pomaga w życiu, np. ułatwia
start zawodowy, założenie
i prowadzenie własnej firmy?
GŁOS POLITECHNIKI 9
Fot. Ilona Długa Maciej Ruciński: Przez pewien czas,
w liceum, uczyłem się w Szwajcarii.
Oprócz normalnych przedmiotów wy-
brałem dodatkowy profil nauczania:
ekonomiczno-prawniczy. Poznałem
wówczas prawo szwajcarskie, ekono-
mię, rachunkowość, podstawy ban-
kowości. Poza tym każde wakacje,
zarówno w szkole średniej, jak i na
studiach, spędzałem na praktykach
w zakładach w Niemczech i Szwajca-
rii, gdzie oprócz nauki praktycznej szli-
fowałem język. Technika towarzyszyła
mi jednak od dzieciństwa i ostatecznie
te zainteresowania zwyciężyły, kiedy
nadszedł moment wyboru studiów.
synów. Wskutek tego rodzą się nowe uzyskać dzięki stosowanej przez nas Michał Ruciński: Moja droga była
pomysły. technologii i napisali na ten temat pra- podobna. Co prawda aplikowałem
ce dyplomowe. najpierw na ówczesną Akademię Eko-
Ponadto brakuje w Polsce instytutów nomiczną, ale ostatecznie wylądo-
czysto komercyjnych, badawczych, bo Jaka była Panów droga na wałem na Politechnice Poznańskiej.
polskim przedsiębiorstwom brakuje studia techniczne? Czy wynikała Również możliwie dużo czasu spędza-
finansów na takie ośrodki. Również z tradycji rodzinnej, czy była łem za granicą. W ramach programu
uczelnie nie mają na to wystarczają- zdeterminowana charakterem Erasmus jeden semestr zrealizowa-
cych środków. działalności firmy? łem na Uniwersytecie Technicznym
w Braunschweigu. Przedłużyłem ten
Maciej Ruciński: Każdy biznes ma Marek Ruciński: Przykładaliśmy pobyt o następny semestr, co pozwo-
swoje problemy. Nie widzę możli- z żoną dużą wagę do edukacji synów, liło mi zobaczyć inny sposób kształce-
wości współpracy między uczelniami zwłaszcza do znajomości języków ob- nia, obserwować, jak duży wpływ ma
a szeroko rozumianym przemysłem na cych. Stąd ich pobyty w szkołach za- połączenie nauki z przemysłem i jakie
zasadzie: „co kto z tego będzie miał” granicznych czy wyjazdy na staże. znaczenie ma ich ścisła współpraca
lub „czym może się odwdzięczyć”. za nasza zachodnią granicą. Potem
Istotne jest osiągnięcie efektu synergii praktykowałem w Centrum Rozwoju
– zróbmy coś razem, bez oczekiwania i Innowacji Centrali Koncernu BMW
na partykularny interes. Działajmy! - w Monachium, gdzie jeszcze bardziej
może coś z tego wyniknie… poznałem współpracę nauki z przemy-
słem. Znalazłem się w samym sercu fir-
Michał Ruciński: Okazjonalnie po- my, co było dla mnie - fana motoryza-
dejmujemy współpracę z Politechniką cji – szczególnie ważne. Każdego dnia
Poznańską. Nasza firma robi 3 różne mogłem nauczyć się czegoś nowego.
rzeczy: wspomniane już nożyczki, spe- Celem praktyk było zrobienie jakiegoś
cjalistyczne noże weterynaryjne, a 3 zadania dla działu. Praca tam była
lata temu rozpoczęliśmy działalność, dla mnie czystą przyjemnością. Kusiło
która odnosi się do nowej technolo- mnie, by tam zostać, miałem propo-
gii w dziedzinie protetyki stomatolo- zycję pisania pracy magisterskiej, ale
gicznej CAD/CAM. W związku z tym postanowiłem wrócić do kraju.
między innymi przyjęliśmy na staż 2
studentów, którzy prowadzili badania Czy wykształcenie zdobyte
dotyczące chropowatości, jaką można na Politechnice Poznańskiej
pomaga w życiu, np. ułatwia
start zawodowy, założenie
i prowadzenie własnej firmy?
GŁOS POLITECHNIKI 9