Page 5 - GP_102012_web
P. 5
WYWIAD Z REKTOREM TOMASZEM ŁODYGOWSKIM

bez murarza, szewca czy kucharza, i ich W czasie rozmów z doświadczonymi nie międzynarodowe i doświadczenie
współpracy, nic by nie wyglądało nor- osobami wsłuchuję się w ich sugestie związane z pozyskiwaniem grantów.
malnie. W uczelni potrzebni są wszyscy. dotyczące usprawnień. Wprowadzane To oczywiście walka i konkurencja, ale
Oczywiście każdy pełni inną rolę, każdy zmiany powinny wynikać z celowości tu możemy kandydatów wspomagać,
ma inne zadania, ale dopiero wszystkie lepszego wykorzystania potencjału ludz- również od strony administracyjnej. To
one spełniane razem w wielkim zbioro- kiego i usprawnienia procedur działania. jest też forma wsparcia, można nie ty-
wym wysiłku stanowią o sile instytucji. Zdarza się, że propozycje zmian ogra- le dać pieniądze, ale pomóc je zdobyć
Inni są odpowiedzialni za edukowanie niczają się niestety tylko do roszczeń. a to otwiera drogę do spokojniejszej
i badania naukowe, podczas gdy inni Wówczas chciałoby się przypomnieć, pracy kończącej się promocjami. Inna
starają się sprostać wielu uciążliwym może nieco sparafrazowaną wypowiedź droga odtwarzania kadry profesorskiej,
formalnościom, zapewniając w ten spo- JFK sprzed lat: nie pytaj co uczelnia po- tej która powinna inspirować prace
sób bezpieczeństwo całej organizacji. winna zrobić dla ciebie, może lepiej za- i rozwój młodszych, występować inten-
Łatwo ukuć hasło, które zawarła Pani pytaj co ty możesz zrobić dla niej. sywnie o finansowanie badań nauko-
w pytaniu, choć nie służy ono budowa- wych, którymi można wspierać również
niu jedności, trudniej pracować na rzecz Uczelnia sie starzeje, ubywa doktorantów i młodszych pracowników
zrozumienia jak różne nasze stanowiska profesorów przechodzących na może polegać na pozyskiwaniu pełnych
w uczelni powinny się wzajemnie do- emeryturę. Młodzi rozwijają sie energii samodzielnych pracowników
pełniać. Każdy pracownik uczelni może w wolnym tempie. Habilitacji nie wychowanków innych ośrodków na-
być dumny ze swojego miejsca pracy przybywa zbyt dużo, a profesur ukowych, zwłaszcza zagranicznych.
i mieć pełne przeświadczenie, że cząst- tym bardziej. Czy Uczelnia może
ka jego aktywności jest niezbędna do wspomóc działania w kierunku Problem jakości nauki. Chcemy
budowania tradycji tej szkoły. Poczucie utrzymania kadry samodzielnych? czy nie chcemy współczynniki
solidarności ze swoim miejscem pracy impact factor i indeks Hirscha
jest również kwestią osobistego wycho- Oczywiście działania należy w tym coraz bardziej decydują o randze
wania nakazującego szacunek do spoty- względzie wspierać ambicje naszych Wydziału. Jak przekonać tych,
kanych ludzi, który docenia każdego bez pracowników. Natomiast co to znaczy którzy nie wierzą w liczby
względu na jego status. Niestety obser- pomóc? To trudne pytanie. Pomóc to i pozostają w tradycyjnej promocji
wujemy też destrukcyjną rolą mediów, może znaczyć – zachęcać ludzi, którzy swoich badań - w lokalnych
wypowiadających się o sprawach uczelni uzyskali odpowiedni stopień kompeten- czasopismach i do tego po polsku?
czy szkolnictwa wyższego niekoniecznie cji, potwierdzonych dorobkiem nauko-
w duchu chęci znalezienia lepszych roz- wym, w tym przypadku myślę o habili- Wiadomo w jaki sposób punktowa-
wiązań, co raczej wyszukania czegoś, tacji, do poddania się procedurom. Na ne są wyniki naszych prac naukowych
co by stanowiło sensację. Nie sprzyja pewno Uczelnia się starzeje i na pewno i wiadomo w jaki sposób będzie później
to tworzeniu jedności środowiska i at- w perspektywie kilkunastu lat tych pro- oceniany wydział uzyskując odpowied-
mosfery naprawiania problemów, które fesorów, którzy dzisiaj stanowią trzon nią kategorię. Na pewno to jest oczkiem
przecież istnieją. zasadniczy ubędzie. Istnieje nagląca w głowie każdego dziekana, żeby
potrzeba, żebyśmy odtworzyli tę kadrę. „przymierzyć się” potencjałem swoje-
Co jest dla Pana priorytetem Można to zrobić w różny sposób. Jed- go wydziału do tych aktualnych kryte-
w zarządzaniu ludźmi? na możliwość to wychować swoją ka- riów. Wtedy z łatwością daje się zauwa-
drę, na tym nam bardzo zależy i tych żyć, że publikowanie w czasopismach
Najpierw szacunek do współpracowni- pracowników chcielibyśmy wspierać. o najwyższej randze jest zdecydowanie
ków, później dobre zdefiniowanie za- Musimy mieć jednak pewność, że te tym co promuje wydział i tym co może
dań, a dalej rozliczenie z efektów. Przej- osoby spełnią pokładane w nich nadzie- dawać mu lepszą kategorię. Oczywi-
mując zarządzanie uczelnią starałem się je. Istnieje cały system wspierania ha- ście w pewnym momencie to przekłada
rozmawiać ze wszystkimi podległymi mi bilitacji, myślę tu np. o aplikowaniu do się również na pieniądze otrzymywa-
zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio Narodowego Centrum Nauki albo do ne przez jednostkę. Lepsza kategoria
działami. Próbuję zachować hierarchicz- Narodowego Centrum Badań i Rozwo- znaczy także, że wydział może dostać
ność tego rodzaju, że jeśli jest prorektor ju. Tu możemy wspierać działania, że- dużo więcej pieniędzy w postaci środ-
odpowiedzialny za pewnie działania, to by kandydaci na habilitowanych mogli ków otrzymanych na działalność sta-
dla podległych mu pracowników właśnie rzeczywiście pozyskiwać granty. Ja nie tutową. Różnica między kategorią
on jest jedynym przełożonym. W tak du- chciałbym dopuścić myśli, że pracownik A i B to konkretna różnica finansowa.
żej instytucji jak nasza, pracownicy nie w naszej uczelni, który zostaje profeso- Być może pewną formą, o której dzie-
mogą być zagubieni i muszą wiedzieć, rem nigdy nie aplikował o żadne fundu- kani i wydziały mogą pomyśleć jest pro-
kto jest ich przełożonym. Nie wystarczy sze, ani nigdy nie partycypuje w realizacji porcjonalny do pozyskiwanych przez
stwierdzenie, ze rektor jest przełożonym grantów. Bardzo mi zależy, żeby osoby, pracowników punktów, podział środ-
wszystkich, bo to równie dobrze może które mają ambicje przedstawienia prac ków otrzymanych. Krótko mówiąc, żeby
znaczyć, że nikogo. habilitacyjnych już miały doświadcze- pieniądze trafiały w odpowiedniej pro-

GŁOS POLITECHNIKI 3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10