Page 4 - GP_102012_web
P. 4
IAD Z REKTOREM TOMASZEM ŁODYGOWSKIM

Musimy stanowić

jedność

WYWIAD Z REKTOREM PROF. DR. HAB. INŻ. TOMASZEM ŁODYGOWSKIM

Jaką Politechnikę Pan bywają drugą naturą człowie-
zastaje? ka. Tu moja rola musi polegać
na budowaniu jedności uczelni
Bogatą swą różnorodnością. i szukaniu wszystkich argumen-
Bogatą potencjałem intelektu- tów, które nas łączą. Z definicji
alnym i młodością wnoszoną niejako muszę być optymistą,
przez studentów i doktoran- który podkreśla to co nas łączy
tów. Silną ambicjami i dynami- i jest naszym wspólnym suk-
zmem działania. Na tle innych cesem. Jest przed nami wielka
instytucji szkolnictwa wyższego praca do wykonania, wynikają-
w Polsce nasza uczelnia jest po- ca ze współczesnych tendencji
strzegana jako uporządkowana edukacyjnych i sposobów fi-
na miarę naszej „poznańsko- nansowania badań naukowych,
ści”. Dobrą wizytówką i pro- zwłaszcza tych kończących się
mocją uczelni są nasze inwe- wdrożeniami czy rozwiązania-
stycje, prowadzone starannie mi innowacyjnymi. Również
i z należytym umiarem, dają- w tym właśnie celu mamy
cym nadzieję na ich późniejsze w naszej strukturze prorektorów
utrzymanie. Nie oznacza to ds. edukacji ustawicznej i relacji
wcale, że możemy teraz siedzieć z otoczeniem gospodarczym.
z założonymi rękami, gdyż
utrzymanie tego wysokiego Co zrobić by uczelnię
status quo wymaga bezustan-
nej czujności wobec szybko traktowano jako
zmieniających się warunków.
Bez wątpienia naszą największą wspólne miejsce
siłą pozostają ludzie.
pracy, równoprawne
W swojej przedwyborczej
prezentacji napisał Pan, dla wszystkich jej
że widzi ograniczenia w
jakich działa nasza Uczelnia. pracowników. Uczelnia
Które z ograniczeń uznaje Pan
za najistotniejsze często wydaje się być
i jak zamierza Pan sobie z nimi
poradzić? „republiką profesorów”.

Widząc ograniczenia, które utrudnia- Po co wobec tego są
ją rozwój uczelni, w pierwszej kolejno-
ści trzeba rozróżnić, które z nich są jak pozostali pracownicy?

grawitacja, a nasz wpływ na ich usu- Czy nauczyciel akademicki może
nięcie bądź zmianę jest ograniczony,
a które zależą od nas samych i to na te powiedzieć, że reszta jest na jego
w pierwszej kolejności możemy wpły-
wać. Te zewnętrzne wymagają byśmy utrzymaniu? Jak sprawić, żeby
umieli się inteligentnie w nie wpisywać
i wykorzystywać nadarzające się szanse. pracownicy uczelni czuli, że "grają
Wbrew pozorom trudniej nieraz poko- w jednej drużynie".
nywać ograniczenia wewnętrzne, które
Mógłbym się powołać na znany wier-
szyk, który czytaliśmy w młodości - jak
to wszyscy wszystkim są potrzebni. I to

2 GŁOS POLITECHNIKI | PAŹDZIERNIK 2012
   1   2   3   4   5   6   7   8   9