Page 3 - GP_październik-listopad (6)_2009_dodatek
P. 3
ROZMOWA Z BARBARĄ KUDRYCKĄ

wania nowych zagadnień, technologii, trendów w na- bez żadnych przeszkód zmienić obecną sytuację
uce, by do nauki miała nieograniczony, łatwy dostęp. jakby to wyglądało?
W młodych tkwią ogromne talenty i takie wydarzenia jak
Noc Naukowców pozwalają im je odkryć. Idealnych rozwiązań nie znalazł żaden z europejskich
i pozaeuropejskich krajów. Wszędzie są uczelnie słabe
Chciałabym coś powiedzieć szczególnie młodym lu- i uczelnie bardzo dobre.
dziom, studentom Politechniki Poznańskiej: polscy stu-
denci znakomicie wypadają na wymianach międzynaro- Marzę o sytuacji, gdy w polskim systemie szkolnictwa
dowych choćby w Erasmusie, są jednymi z najlepszych wyższego zidentyfikujemy dyscypliny wiedzy, w których
studentów w Europie, znakomicie konkurują z Anglika- mamy największe osiągnięcia oraz najlepsze, elitarne
mi, Niemcami czy Francuzami. Młodzi ludzie w Polsce wydziały, do których trafialiby na studia najzdolniejsi
nie powinni mieć kompleksów. Często są bardziej uta- maturzyści.
lentowani niż inni Europejczycy i często też im się bar-
dziej „chce”, mają większy entuzjazm i zapał. Dzięki temu stworzylibyśmy warunki do uprawniania
nauki na światowym poziomie, przyciągalibyśmy zagra-
Nie możemy mówić, że jesteśmy krajem pozbawionym nicznych badaczy, wielkich nauczycieli, ale też zdolną
talentów. Ważne jest to, żeby młodzi ludzie potrafili re- młodzież spoza kraju.
alizować swoje cele i pasje tutaj, w Polsce, by mieli do
tego warunki. Istotne jest też, by w większym stopniu absolwenci stu-
diów wyższych byli przygotowani do wykonywania za-
Jak anegdota krąży Pani wypowiedź z wywiadu w wodu, by poza wiedzą teoretyczną mieli też odpowied-
„Wysokich Obcasach” o powiewaniu chusteczką nią wiedzę praktyczną.
przed kwiatem rycerstwa nauki polskiej, zyskała
tym Pani mnóstwo sympatyków wśród kobiet. W Polsce absolwent z dyplomem magisterskim znajdu-
Jak ocenia Pani sytuację kobiet
na uczelniach technicznych?

Mam nadzieję, że zaczęły się duże i je swoje miejsce w zawodzie średnio dopiero po dwóch
poważne zmiany w politechnikach. latach, w pozostałych krajach Unii Europejskiej zabiera
Rektorem na Politechnice Często- to absolwentowi trzy miesiące. Mamy wiele tak zwa-
chowskiej jest kobieta prof. dr hab. nych zawodów regulowanych, w których po ukończe-
Maria Nowicka – Skowron, coraz niu studiów absolwent musi przejść rozmaite szkolenia,
więcej kobiet jest na stanowiskach kursy, uzyskać certyfikaty zawodowe, by móc podjąć
dziekanów i prodziekanów. Akcja pracę. Włączenie korporacji zawodowych, pracodaw-
„Dziewczyny na Politechniki” odno- ców w przygotowanie młodych do pracy już na etapie
si sukces, zachęca młode kobiety studiów pozwoliłoby skrócić ten okres.
do studiowania na uczelniach tech-
nicznych. Z moich obserwacji wyni- Marzy mi się też, by nastąpił wzrost pensji absolwen-
ka, że dziewczęta dostające się na ta podejmującego pracę zawodową. Rynek pracy po-
politechniki są często lepszymi stu- winien w większym stopniu doceniać jakość dyplomu
dentkami, niż panowie. Analizując magisterskiego.
statystyki dotyczące stopni naukowych dostrzegłam, że
to wcale nie wśród doktorów w zakresie nauk technicz- Rozdrobniony rynek wyższej edukacji, wielość uczelni o
nych jest mniej habilitacji tylko w przedmiotach społecz-
no – ekonomicznych. Okazuje się, że nauki techniczne
pociągają dziewczęta coraz bardziej. Nieobecność ma-
tematyki wśród obowiązkowych egzaminów matural-
nych doprowadziła do tego, że młodzież, która z góry
zakłada niezdawanie tego przedmiotu, nie przywiązuje
wagi do edukacji matematycznej. Powrót matematyki
na maturę sprawi jednak, że polska szkoła przywróci
rangę temu przedmiotowi. A to zaowocuje najpewniej
jeszcze większym zainteresowaniem młodzieży – także
dziewcząt - studiami technicznymi.

Wiemy z jakimi problemami boryka się obecnie
szkolnictwo wyższe w Polsce – gdyby mogła Pani

WOKÓŁ JUBILEUSZU | 3
   1   2   3   4   5   6   7   8