Page 8 - GP_jubileusz_wrzesień_09
P. 8
REKTORA

- projekt Era Inżyniera, finansowany z funduszy europej- w zarządzaniu polską nauką. Przede wszystkim niepew-
skich w ramach programu Kapitał Ludzki (32 mln zł ność co do tego jak będzie prowadzone wzmacnianie
w latach 2008-2012) pozwolił na realizację ciekawych uczelni lub jednostek (docelowo tworzenie tzw. krajo-
i wartościowych przedsięwzięć jak choćby uruchomie- wych naukowych ośrodków wiedzy oraz uczelni flago-
nie spektakularnej specjalności „silniki lotnicze” czy wych); na ile kryteria oceny będą oddawać rzeczywistą
nadanie dynamiki jakże aktualnemu i potrzebnemu kie- siłę naukową uczelni i jej jednostek,
runkowi „energetyka”.
- znaczące środki z funduszy strukturalnych, kierowane
3. Jutro na innowacyjne badania, na rozwój infrastruktury szkol-
nictwa wyższego oraz wspieranie szczególnie ważnych
3.1.Uwarunkowania rozwoju, misja, wizja i strategia dla gospodarki kierunków studiów są rozdzielane w
zdecydowanej większości w trybie konkursowym, z
Wspominając przeszłość, analizując dokonania w minio- wszystkimi dla tego sposobu pozytywami i wadami.
nym roku akademickim, działamy z myślą o przyszłości,
uwzględniając przy tym zmiany zachodzące w świato- Rozwój i znaczenie naszej Uczelni będą zależeć od tego
wym i krajowym szkolnictwie wyższym. Niektóre bardzo na ile zmieniające się uwarunkowania rozpoznamy i na
korzystne, jak: ile potrafimy je skutecznie wykorzystać. To czy potrafimy
zależy od wielu czynników zewnętrznych i wewnętrznych.
- wyjątkowy czas w jakim przyszło nam działać, w Europie Na czynniki zewnętrzne nasz wpływ jest znacząco ogra-
formalnie bez granic. Pokolenie młodych uczonych nie niczony; wewnętrzne możemy w dużym stopniu kształto-
zna już ograniczeń w dostępie do informacji, w wyjazdach wać sami. Mam na myśli:
na konferencje, w prowadzeniu współpracy z ośrodkami
zagranicznymi, - przygotowanie merytoryczne nauczycieli akademickich,
ich motywacje do pracy naukowo-dydaktycznej oraz
- budzenie się świadomości, że bez inżynierów rozwój in- identyfikowanie się z Uczelnią,
nowacyjnej i opartej na wiedzy gospodarki, a także sku-
teczne wykorzystanie funduszów europejskich stoją pod - tradycje akademickie uczelni oraz jej postrzeganie
dużym znakiem zapytania, przez otoczenie,

- znaczące środki strukturalne i unijne kierowane na ba- - oferta kształceniowa i skuteczność jej wypromowania
dania naukowe, rozwój infrastruktury, a także potencja- wśród kandydatów na studia wszystkich rodzajów oraz
łu ludzkiego. stopni,

Są też jednak zagrożenia: - umiejętność skutecznego udziału w konkursach na fi-
nansowanie kształcenia, badań i rozwoju (środki krajo-
- rozdrobnienie polskiego szkolnictwa wyższego, przeja- we, strukturalne i europejskie),
wiające się kilkuset instytucjami mającymi status uczel-
ni wyższych, z których zdecydowana większość korzysta - oferta w zakresie badań dla przemysłu i biznesu oraz umie-
z kadry uczelni „starych”, w tym profesorów i doktorów jętność przekazania jej zainteresowanym jednostkom,
habilitowanych naszej Uczelni, którym w wyniku pracy
na kilku etatach często brakuje czasu i motywacji do - kwalifikacje kadry administracyjnej.
prowadzenia na właściwym poziomie pracy naukowej,
Przyszłość naszej Uczelni wyznaczają cele przyjęte przez
- masowość studiów, ale jednocześnie niskie zaintere- Senat, sformułowane w misji, wizji i strategii Politechniki
sowanie młodzieży studiowaniem kierunków technicz- Poznańskiej. To na ich podstawie wyznaczane są konkret-
nych oraz niezadowalający poziom ogólnego wykształ- ne cele strategiczne i operacyjne Uczelni.
cenia średniego, zwłaszcza w zakresie przedmiotów
ścisłych, Misja i wizja Politechniki Poznańskiej pozostają od lat
kilku takie same – Politechnika Poznańska jako Uniwer-
- zmniejszanie się roli uczelni wyższej jako miejsca swo- sytet Techniczny kształcący dla gospodarki i społeczeń-
bodnej wymiany myśli i poglądów i sprowadzanie jej co- stwa, należący do najlepszych w kraju uczelni wyższych,
raz częściej do funkcjonowania jako organizacji rynko- rozpoznawalny w Europie i na świecie, dający studentom
wej, z wszelkimi negatywnymi tego skutkami, i pracownikom poczucie dumy z bycia członkiem jego
społeczności.
- niepewność, co do kierunku w jakim zostaną popro-
wadzone zmiany w polskim szkolnictwie wyższym oraz Strategia rozwoju Politechniki Poznańskiej do roku 2020
najkrócej można wyrazić słowami: „jedność miejsca”
i „dywersyfikacja możliwości i środków”.

6 | GŁOS POLITECHNIKI / NUMER JUBILEUSZOWY - WRZESIEŃ 2009
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13