Page 36 - My FlipBook
P. 36
edsiębiorczość akademicka

Część wystawy zajmują również makiety architektoniczne cowaniu prac inżynierskich i magisterskich, w ramach po-
projektowanych budynków. stulowanej przez władze Politechniki polityki prowadzenia
wspólnych, interdyscyplinarnych badań i dydaktyki przez
Wernisaż spotkał się z dużym zainteresowaniem zarówno różne wydziały.
kadry naukowej, jak i samych studentów. Celem wystawy
jest prezentacja działalności dydaktycznej Wydziału Archi- WA, IAUiOD, ZAUIM,
tektury oraz podkreślenie jego obecności na Politechnice Pruszewicz-Sipińska E.,
Poznańskiej - poprzez swoją lokalizację pozostaje bowiem
ciągle poza Kampusem. Gawlak. A.

Wydział Architektury dostrzega duży potencjał i możliwo-
ści podjęcia współpracy międzywydziałowej, m.in. w opra-

PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ
AKADEMICKA

W literaturze anglosa- polityki społeczeństwa informacyjne- wspieranie procesu badań,
skiej przedsiębiorczość go oraz badań i rozwoju, stopniową • pozyskiwanie dodatkowego wspar-
akademicka jest utoż- reformę strukturalną prowadzącą do
samiana z tworzeniem uzyskania konkurencyjności i innowa- cia ekonomicznego dla wspólnych
firm technologicznych, tzw. start-up cyjności oraz zakończenie reformy ryn- badań z przedsiębiorstwami,
typu spin-off lub spin-out, przy czym ku wewnętrznego. Ważnym elemen- • przyciąganie i zatrzymywanie uta-
uczelnia może czerpać przychody z te- tem w tym zakresie było utworzenie lentowanych pracowników nauki,
go typu działalności. Można przy tym Europejskiej Przestrzeni Badań i Inno- • zastosowanie się do regulacji pań-
zaryzykować stwierdzenie, iż przedsię- wacji, która ma za zadanie kreowanie stwowych,
biorczość akademicka z natury rzeczy przyjaznego środowiska do tworzenia • rozwój gospodarczy w regionie.
jest innowacyjna. Mając na uwadze i rozwoju innowacyjnych przedsię-
dotychczasowe doświadczenia USA biorstw, zwłaszcza małych i średnich. Transfer wiedzy jest możliwy między
oraz Japonii w zakresie wdrażania no- Wraz z przechodzeniem do gospodar- innymi dzięki instytucjom wspiera-
woczesnych, innowacyjnych technolo- ki opartej na wiedzy, rola intelektual- jącym kontaktowanie się sfer nauki
gii na rynek, Unia Europejska postano- nych zasobów naukowych będzie się i gospodarki. Takim pomostem mogą
wiła stać się najbardziej konkurencyjną systematycznie zwiększać. W realizacji być m.in. centra transferu technolo-
i dynamiczną gospodarką świata opar- tych zadań ważną rolę odgrywa trans- gii, które pełnią funkcję integratora
tą na wiedzy, zdolną do zrównowa- fer technologii, w postaci przepływu sektora naukowo-badawczego z go-
żonego rozwoju ekonomicznego, wiedzy i technologii z uczelnianych spodarką. Ich zadaniem jest przede
z większą liczbą lepszych miejsc pra- laboratoriów do przedsiębiorstw. Jest wszystkim zachęcanie naukowców
cy i spójnością społeczną. Osiągnięcie wiele różnych powodów, dla których do rynkowego wykorzystywania wy-
tego celu wymaga realizacji general- szkoły wyższe coraz częściej angażują ników badań do tworzenia własnych
nej strategii ukierunkowanej między się w transfer technologii, w tym m.in: przedsiębiorstw, tzw. firm profe-
innymi na przygotowanie przejścia do sorskich. Noszą one również nazwę
gospodarki i społeczeństwa opartego • uzyskanie dochodów z umów licen- spółek odpryskowych (z ang. spin-off),
na wiedzy, poprzez: lepsze wdrażanie cyjnych przeznaczanych na dalsze a w węższym ujęciu (firm tworzonych
w środowisku naukowym) - spin-out.

34 GŁOS POLITECHNIKI | MAJ | CZERWIEC 2014
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41