Page 11 - GP_122012_prev
P. 11
Finał projektu ERA INŻYNIERA

Fot. Wojciech Jasiecki Ja mieszkam i mam się dobrze! Uwiel- zację kierunku Mechatronika.
biam glos silnika, zwłaszcza jak jest go- Na konferencji podsumowującej
Prof. dr hab. inż. Jerzy dzina: 5:50 i jest lot do Warszawy. Gene- prof. Milecki przedstawił raport
Merkisz, koordynator zadania 4: ralnie mi to nie przeszkadza. z wykonania zadania nr 2
Przygotowanie, otwieranie Jakie Pan obecnie widzi szanse w ramach projektu „Era Inżyniera”,
i realizacja specjalności na rynku pracy dla absolwentów którego główne cele dotyczyły
Transport Lotniczy. specjalności Transport Lotniczy? przeprowadzenia dodatkowych
Obecnie na świecie użytkuje się ponad 28 zajęć dydaktycznych dla studentów
Na konferencji profesor Merkisz tys. samolotów pasażerskich. W Polsce studiów stacjonarnych I stopnia
zaprezentował genezę powstania tylko w roku 2011 polskie porty obsłuży- na kierunku Mechatronika,
specjalności Transport Lotniczy, ły 20 mln pasażerów. Na jeden samolot przygotowanie i otwarcie
mówił o trudnych początkach, w przestrzeni powietrznej przypadają setki kształcenia na studiach
ale też o coraz większej osób personelu naziemnego, w lotnictwie stacjonarnych II stopnia na
popularności tej specjalności, jest bardzo dużo dziedzin, które należy za- kierunku Mechatronika oraz
nie tylko wśród inżynierów. gospodarować - cała obsługa pasażerska, poprawa potencjału kadrowego
Przedstawił również przykładowe obsługa logistyczna, cargo, sterowanie lo- i technicznego kadry Politechniki
badania dotyczące toksyczności tem - to wszystko będą nasi absolwenci. Poznańskiej.
silników lotniczych prowadzone Kończy się „Era Inżyniera”
podczas zajęć na specjalności. i co dalej? Jak absolwenci mechatroniki
„Era Inżyniera“ się skończyła, ale my radzą sobie na rynku pracy?
Panie Profesorze zatrważające są oczywiście działamy nadal. Część kadry
te dane o toksyczności silników? mamy zewnętrznej - jednak już teraz Bardzo dobrze. Docierają do nas sygna-
wiemy, że niektóre przedmioty będzie- ły, że wszyscy studenci po studiach na
Przypominam, że to co mówiłem na my mieli wspólne ze specjalnością Silniki kierunku Mechatronika znajdują bez
konferencji podsumowującej dotyczy Lotnicze, aby minimalizować koszty. problemów pracę. Wielu studentów
konstrukcji wojennej (silnik tłokowy). pracuje już na ostatnim roku studiów.
Natomiast współczesne silniki przepły- Prof. dr hab. inż. Andrzej Około 60-70% z nich ma już wstępnie
wowe stosowane w samolotach pasa- Milecki, na WBMiZ koordynował ustalone miejsce zatrudnienia po skoń-
żerskich mają już o wiele mniejszy po- realizację zadania nr 2 w ramach czeniu studiów. Znaczna część absol-
ziom toksyczności. projektu „Era Inżyniera”. Na wentów, szczególnie studiów II stopnia
konferencji profesor podsumował wykonuje prace dyplomowe na potrzeby
No i kwestia tego, że samolot lata wy- przygotowanie, otwarcie i reali- swego przyszłego pracodawcy.
soko, co wydaje się być narażone mniej
na presję społeczeństwa. Lotnisko to też Co po „Erze Inżyniera”?
osobny problem i hałasu, i toksyczności.
Oczywiście kontynuacja kształcenia na
Pozostaje współczuć osobom kierunku Mechatronika. Dopóki jest
mieszkającym wokół np. Ławicy? zainteresowanie wśród studentów stu-
diowaniem na tym kierunku, tak dłu-
go będziemy kształcić mechatroników.
Niestety po zakończeniu projektu nie
będziemy mogli zakupić dla studentów
materiałów do ćwiczeń laboratoryjnych.
Mam nadzieję, że poradzimy sobie z tym
problemem. W grę wchodzi zakup tań-
szych elementów lub być może pomoc
z przemysłu. Nie będziemy także mogli
prowadzić dla studentów dodatkowych
zajęć dydaktycznych, poszerzających ich
wiedzę. Ale mam nadzieję, że podsta-
wowy poziom kształcenia zapewni im
odpowiednie przygotowanie do pracy.

Rozmawiała:
IKS

GŁOS POLITECHNIKI 9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16