Page 4 - GP_02_2010
P. 4
ŚCI Z WYDZIAŁÓW

WYDZIAŁ w Niemczech, w Bonn, konferen- Z kolei we wrześniu 2009 roku
MASZYN ROBOCZYCH cja EURO. Uczestniczyło w niej w Padwie (Włochy) odbyła się kon-
1200 osób, w tym liczne grono na- ferencja europejskiej transportowej
I TRANSPORTU ukowców Politechniki Poznańskiej, grupy roboczej - XIII Euro Working
w szczególności z Instytutu Infor- Group on Transportation (EWGT).
matyki. Instytut Maszyn Roboczych W wydarzeniu tym uczestniczył tak-
i Pojazdów Samochodowych repre- że prof. Jacek Żak, który w trakcie
zentowali pracownicy Zakładu Lo- sesji inauguracyjnej (Opening Cere-
gistyki - prof. PP, dr hab. inż. Jacek mony) zaprezentował jeden z trzech

AKTYWNOŚĆ ZAKŁADU LOGISTYKI
POLITECHNIKI POZNAŃSKIEJ
W RAMACH STOWARZYSZENIA EURO

S towarzyszenie Europej- Żak i dr inż. Piotr Sawicki. Na kon- wykładów zapraszanych. Referat
skich Środowisk Badań ferencji równolegle prowadzonych plenarny pt. „The methodology of
Operacyjnych EURO było 40 sesji, wśród których wiele multiple criteria decision making/
(Association of Europe- było dedykowanych tematyce trans- aiding in transportation” został wy-
an Operational Research portowej (m.in. problem kompozycji głoszony tuż przy podium Galile-
Societies) zostało założone na po- taboru w systemach transporto- usza, w Aula Magna (zdjęcie). Kon-
czątku lat 70-tych XX wieku. Jego wych, zagadnienia modelowania ferencja ta była okazją do spotkania
głównym celem było promowanie matematycznego i symulacji w specjalistów w zakresie transportu.
wspólnych działań i nawiązywanie transporcie, problematyka kongestii Wybrane artykuły zaprezentowane
kontaktów w środowiskach euro- w systemach komunikacji miejskiej). na konferencji, będą opublikowane
pejskich badaczy operacyjnych. Na nich wygłoszone zostały między w specjalnym wydaniu Journal of
Pierwsza konferencja EURO (Euro- innymi 4 referaty, wspólnie przygo- Advanced Transportation - czasopi-
pean Conference on Operational towane przez pracowników Zakładu sma cenionego wśród naukowców
Research) miała miejsce w Brukseli, Logistyki, tj.: w dziedzinie transportu, znajdują-
27 stycznia 1975 roku. Wzięło w niej cego się na liście filadelfijskiej, któ-
udział ponad 500 uczestników. Od • The optimization of the fleet rego wydawcą w ostatnich dniach
tego czasu zorganizowane zostały composition problem (fcp) in the został John Wiley and Sons, Inc.
łącznie 24 konferencje. Pracownicy distribution system, W ubiegłym roku prof. Jacek Żak peł-
naukowi Zakładu Logistyki, Insty- nił rolę redaktora gościnnego (Guest
tutu Maszyn Roboczych i Pojaz- • The simulation based solution of Editor) dwóch zeszytów specjalnych
dów Samochodowych Politechniki the fleet composition problem in poświęconych tematyce wielokryte-
Poznańskiej od wielu lat aktywnie the fuel distribution network, rialnej oceny i optymalizacji syste-
uczestniczą w tych wydarzeniach, mów transportowych (Multiple Cri-
a w szczególności w spotkaniach • Mathematical and simulation ba- teria Evaluation and Optimization of
europejskiej transportowej grupy ro- sed modeling of the distribution Transportation Systems, Vol. 43, Nr
boczej EWGT. W latach 1999 i 2005 system of goods, 2 i Nr 4). W tym roku jest również,
zorganizowali w Poznaniu konferen- wspólnie z prof. Maurizio Bielli, prof.
cje EWGT połączone z mini - EURO • Design and multiple criteria Mauro Dell’Orco (Włochy) oraz prof.
Conference, oraz Warsztatem Trans- evaluation of alternative bicycle Michael’em Smith’em (Wielka Bry-
portowym. tracks in the mid-sized metropo- tania), redaktorem kolejnego zeszy-
litan area. tu specjalnego „Advances in Trans-
W lipcu 2009 roku odbyła się portation Planning, Modeling and
Prof. Jacek Żak zorganizował ponad-
to sesję zapraszaną w strumieniu
transportowym.

4 | GŁOS POLITECHNIKI | LUTY 2010
   1   2   3   4   5   6   7   8   9