Page 6 - GP062013prev
P. 6
ualności

Konkurs Mostów SZKOLENIA
Stalowych 2013 LEAN MANAGEMENT
W VOLKSWAGEN
19 kwietnia br. miała miejsce druga edycja Studenckiego Konkursu POZNAŃ SP. z o.o.
Mostów Stalowych organizowanego przez Politechnikę Wrocławską.
Konkurs obejmował swoim zasięgiem całą Polskę i skupił osiem drużyn W ramach systematycznie rozwijanej współpracy
reprezentujących różne uczelnie techniczne. Nie zabrakło również Poli- pomiędzy Politechniką Poznańską a firmą Volks-
techniki Poznańskiej, którą reprezentowali członkowie Koła Naukowego wagen Poznań Sp. z o.o. studenci Wydziału In-
Studentów Budownictwa. żynierii Zarządzania otrzymali zaproszenie na
szkolenie z zakresu Lean Management, które od-
Głównym założeniem konkursu było nie tylko zaangażowanie studen- było się w dniach 6 - 7 maja w na terenie przed-
tów w pracę teoretyczną, czyli projektowanie konstrukcji, ale także siębiorstwa. Uczestniczyło w nim 18 studentów
umożliwienie im sprawdzenia swoich pomysłów w praktyce – zapro- kierunku Logistyka i Zarządzanie studiów stacjo-
jektowane konstrukcje były wykonywane przez wytwórnie konstrukcji narnych drugiego stopnia. Spotkanie stało się
stalowych, a w dniu konkursu montowane i obciążane do zniszczenia. okazją do zaprezentowania studentom Akademii
Volkswagen Poznań, która organizuje szkolenia
Zadanie konkursowe polegało na zaprojektowaniu stalowego mostu dla pracowników, a także uczestniczy w kształce-
o rozpiętości 5,40 m, wadze do 150 kg, spełniającego również wy- niu praktycznym studentów.
magania dotyczące m.in. skrajni na moście i wymiarów całego przęsła.
Ponadto w konstrukcji należało uwzględnić podział na elementy wysył- Kurs na temat Nowa koncepcja logistyczna
kowe. Następnie, na podstawie rysunków warsztatowych przygotowa- w VWP miał na celu m.in.: przedstawienie stoso-
nych przez uczestników, mosty były wykonywane w wytwórniach kon- wanej w praktyce koncepcji logistycznej, pokaza-
strukcji stalowych. W dniu konkursu każda z drużyn miała za zadanie nie korzyści wynikających z wdrożenia nowego
zmontować swój model (ze wspomnianych elementów wysyłkowych) pomysłu oraz skonfrontowanie teorii z praktyką.
w jak najkrótszym czasie. Następnie mosty były przenoszone do labo- Studenci mieli okazję dowiedzieć się jakie na-
ratorium badawczego Politechniki Wrocławskiej, gdzie obciążano je za rzędzia Lean stosowane są w przedsiębiorstwie
pomocą prasy aż do momentu zniszczenia. W ogólnej klasyfikacji przy- oraz jakie innowacje zastosowano w koncepcji.
znawane były punkty za czas montażu oraz przeniesione maksymalne W części praktycznej szkolenia wykonano symu-
obciążenie, a ściślej - stosunek przeniesionej siły do masy własnej mostu. lację przepływu materiału od momentu dostawy,
aż do wykonania gotowego wyrobu.
W skład drużyny z Politechniki Poznańskiej wchodzili członkowie Koła
Naukowego Studentów Budownictwa: Jakub Wysocki, Adrian Wy- Każda uczestnik został przydzielony do konkretnego
socki, Wacław Szyguła, Marcin Zasadowski oraz Jędrzej Suska, stanowiska (np. dostawca, logistyk, pracownik pro-
a funkcji opiekuna podjął się mgr inż. Michał Babiak. Działalności dukcji). Przy pomocy klocków symbolizujących po-
zespołu patronował Instytut Konstrukcji Budowlanych. Zaprojektowa- szczególne części potrzebne do produkcji zrealizo-
na konstrukcja uzyskała trzeci wynik pod względem nośności i całkowi- wano dwa warianty symulacji: 1) bez użycia Nowej
tej ilości punktów (tab.). Konkurs pozwolił uczestnikom na poszerzenie Koncepcji Logistycznej i 2) według Nowej Koncepcji
swojej wiedzy poprzez przeprowadzenie procesu projektowania (od Logistycznej. Zastosowanie takiej metody pozwo-
fazy przyjęcia koncepcji do końcowych rysunków warsztatowych) oraz, liło na dostrzeżenie efektów, jakie można uzyskać
co bardzo istotne, zrealizowanie pomysłu w rzeczywistości, a także dzięki nowym narzędziom Lean. Zauważono m.in.
zweryfikowanie teoretycznych obliczeń i założeń w praktyce. postęp w zakresie terminowości dostaw (dostawa
na zasadzie „drogi mleczarza”), czy też redukcji do
Drużyna Czas Masa Nośność Punkty minimum niechcianych zapasów (wprowadzenie
montażu mostu [kg] [kN] koncepcji supermarketu).
Politechnika Śląska 1266,52
Politechnika Wrocławska [min] 159 96,51 851,61 Szkolenie zakończyła wizyta w dziale montażu
Politechnika Poznańska 33 154 59,36 625,17 oraz dziale związanym z budową karoserii – spa-
Szkoła Główna 31 147 49,61 walni, która stała się uzupełnieniem przekazanej
Gospodarstwa Wiejskiego 45 608,75 wcześniej wiedzy na temat zastosowania Nowej
Politechnika Opolska Koncepcji Logistycznej w zakładzie Volkswagen
Politechnika Świętokrzyska 32 176 47,92 556,64 Poznań Sp. z o.o.
Politechnika Gdańska 231,16
Politechnika Białostocka 46 155 47,65 117,39 Paweł Matela
44 144 19,84 29,27
45 145 12,35
74 155 26,53

4 GŁOS POLITECHNIKI | CZERWIEC 2013
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11